2.1 C
Киев
Понедельник, 6 января, 2025
додомуКиївщинаТетяна Зотова, керівник Київського Центру ґендерної рівності, запобігання та протидії насильству

Тетяна Зотова, керівник Київського Центру ґендерної рівності, запобігання та протидії насильству



Київський міський Центр ґендерної рівності, запобігання та протидії насильству створений для допомоги киянам, що постраждали від домашнього насильства у всіх його формах. Сюди можна телефонувати, приходити, консультуватися, радитися. У Центрі гарантують підтримку і кваліфіковану допомогу – головне, не соромитися говорити вголос про проблеми. Керівниця закладу пам’ятає чимало життєвих історій, в які працівникам Центру довелося зануритися. Каже, що останнім часом з’являється все більше ресурсів, щоб надавати різноманітну допомогу постраждалим, навіть є куди тимчасово поселити. Шкода, декому сили волі на зміни бракує…

ЧЕРЕЗ 9 ДОВІДОК І ТЕЛЕФОН ДОВІРИ

— Тетяно Геннадіївно, як епідемія позначилася на роботі Центру? ООН прогнозувала, серед іншого, що через карантинні заходи буде спалах домашнього насильства у світі.

— Наш Центр був перевантажений зверненнями: люди скаржилися, що вже не витримують постійного знаходження у замкненому просторі з родичами. Але, що стосується саме домашнього насильства, то, на щастя, у нас прогноз ООН не справдився – під час карантину звернень до поліції й до нас із цього приводу, згідно зі статистикою, було значно менше, аніж до карантину, хоча різні міжнародні й громадські організації дійсно передбачали протилежне.

— Головне, щоб постраждалі особи не боялися звертатися по кваліфіковану допомогу, так? А українці, здається, найчастіше обирають поплакатися подругам або друзям і забути. Чи ситуація все-таки змінюється з роками?

— Змінюється вікова категорія звернень – молодь набагато відвертіша, їй  простіше розповідати про проблеми. Люди віком 40-50 років до фахових психологів чи юристів через сімейні негаразди не підуть, а от молодь 25-30 років не вважає, що це соромно, хоче розібратися в собі й ситуації. Навіть спостерігаємо багато звернень від підлітків, яких турбують стосунки в сім’ях. Розповідають, що шкода матерів, які терплять знущання і нічого не ініціюють для розв’язання проблем. Діти, через «телефон довіри», розповідають сімейні історії, і ми радимо записати мам на консультацію, запрошуємо в Центр на зустріч із психологом. 70% таких звернень закінчуються успішно – мами дійсно приходять і отримують допомогу.

— А можна виділити ТОП тем, з яких найчастіше звертаються до вас на телефон довіри?

— Домашнє насильство – тема №1. Саме тому ми зрештою й перейменували Центр. Раніше він називався Київський міський Центр роботи з жінками – назва про все і ні про що, незрозуміло, яку роботу проводять з жінками та навіщо. А головне, вона відсікала чоловіків – соромилися звертатися до нас. Якось на початку роботи на телефонну службу довіри ми отримали дзвінок від чоловіка. Він почав так: «Розумію, що звертаюся до Центру по роботі з жінками, але ви будете останні, хто почує мій голос, бо хочу піти з життя». Розповів, що самотній і не має до кого звернутися у цілому місті, вже набрав ванну і готовий різати собі вени. І ми тоді усвідомили – дійсно, а куди ж звертатися за підтримкою чоловікам? Що за дискримінація? І перейменували установу так, щоб назва відповідала суті її діяльності.

Хочеться, щоб нам чоловіки теж телефонували – вони також відповідальні за сімейні стосунки. Жінкам ділитися переживаннями простіше, а чоловіки більш замкнені, рідко відкриваються, а іноді така відвертість дуже потрібна. Ось під час карантину було дуже багато дзвінків саме від чоловіків, що залишилися без роботи. Скаржилися, що морально дуже важко, бо жінка й діти психологічно тиснуть – мовляв, сидиш удома, не забезпечуєш родину. А це вже можна до психологічного домашнього насильства сміливо віднести.

— Я саме збиралася питати – з чим звертаються чоловіки до Центру? Невже скаржаться, що жінка б’є-ґвалтує?

— З такими історіями не зверталися. Але є інша болюча тема – чоловіки з обмеженими можливостями, інвалідністю, до яких застосовують насильство власні матері й дружини – і фізичне, і психологічне. Таким родинам справді важко, місто не надає необхідний соціальний супровід, вони з життєвими обставинами фактично сам на сам. Не завадило  хоча б розширити базу соціальних працівників для допомоги таким людям. Дуже важко роками доглядати людину з інвалідністю, і якщо чоловіки в таких ситуаціях нерідко просто знаходять собі іншу родину, то жінки беруть на себе відповідальність, але лишаються самотніми у своїх бідах. Звісно, бувають зриви, внутрішніх ресурсів не вистачає.

— А чим закінчилася історія з чоловіком, що збирався покінчити життя самогубством? Порятували?

— Усе добре, стабілізували його психоемоційний стан, більше не звертався і самогубств на той час зафіксовано у місті не було. Поліції про випадок повідомили. Ми взагалі тісно співпрацюємо з Головним управлінням національної поліції. По-перше, після відкриття кризових кімнат у нас із ними спільний алгоритм дій, а коли запускали Службу довіри 15-00, теж підписували з ними Меморандум щодо можливості перемикати дзвінки, що надходять до Центру, на райвідділ поліції. Звісно, це за потреби і тільки за згодою абонентів. Відверто, якщо людина телефонує до нашої Служби, то зазвичай не має наміру спілкуватися з поліцією, хоче проконсультуватися і все. А якщо дійшло до фізичного насильства, загрози життю, то телефонують одразу на 102. Тим більше, що в Києві вже з пів року працюють мобільні групи, що виїжджають саме на факти домашнього насильства. В кожному районі міста працюють такі групи, для них це пріоритетне питання.

— Розкажіть, будь ласка, детальніше про кризові кімнати – в чому їх відмінність від всього, що робили в Центрі досі? Як працюють?

— Теж почну з живого прикладу. Якось уночі зателефонувала жінка і розповіла, що давно потерпає від знущань чоловіка. Має троє малолітніх спільних дітей і дійшло до того, що чоловік перейшов будь-які межі й перед очима цих дітей застосував до неї сексуальне насильство. Казала, що доводиться терпіти, бо нікуди піти. І ми на той момент не змогли надати їй безпечний притулок. Точніше, притулок у структурі нашого Центру був, але щоб поселитися до нього, треба мати 9 медичних довідок, направлення від поліції з зафіксованим фактом домашнього насильства.

— Навіщо такі складнощі?

— Було дуже багато маніпуляцій, спроб просто потрапити у притулок і безкоштовно там пожити. Люди сприймали його, як безкоштовний готель, телефонували  і запитували, чи можна приїхати після роботи, щоб помитися-відпочити, переночувати в столиці. Тому розробили систему з купою документів. Аби їх зібрати, потрібен час. А гострі кризові ситуації найчастіше трапляються саме вночі (або на вихідних, у святкові дні – коли у людей вільний час і вживають алкоголь). Ось і вирішили відкрити кімнати кризового реагування. Щоправда, коли їх тільки презентували, знов відсотків 30 звернень були просто з проханнями пустити пожити-переночувати. Але потрапити в таку кімнату можна тільки через виклик поліції, яка фіксує факт насильства. Інакше житло буде постійно зайняте людьми, які можуть обійтися й без нього, а тих, кому воно насправді необхідне, знову не матимемо куди прилаштувати у потрібний момент.

Отже, мобільна група прибуває на місце виклику, робить оцінку ризиків і приймає рішення щодо вилучення потерпілої особи з помешкання. Якщо підстави для цього є, телефонують на 15-00 і їм повідомляють адресу кризової кімнати (адреси засекречені). Поліцейські привозять людину на місце, там їх зустрічає соціальний працівник, що чергує цілодобово, і поселяє до «кризової кімнати». Тут їй пропонують послуги психолога, юриста і, якщо  треба, лікаря-психолога, який теж є в штаті Центру. У «кризовій кімнаті» людина може перебувати до 10 діб.

Зазвичай люди потрапляють до нас взагалі без документів, тому навіть прописку не питаємо. А от до притулку в Києві не потрапиш, якщо реєстрація – за його межами (заклад утримується коштом платників податків міста). Я продивлялася архівні документи – донедавна, коли законодавством цей нюанс ще не був урегульований, близько 80% мешканців притулку киянами не були. Велике питання: на яких підставах вони взагалі там перебували? Був випадок, коли жінка просто здала свою квартиру – і переїхала до притулку на 3 місяці. Чому ні? Всі умови для життя, ще й соціальний супровід – соцпрацівника можна відправити за продуктами чи ліками. Можна квартиру собі здати і відпочивати у притулку… Тому зараз процедуру поселення до нього ускладнили. Ще б пак – у притулку можна перебувати цілих 3-6 місяців. Кризові ж кімнати відкриті для кожного лише на період до 10 днів.

— Що ж можна встигнути за ці 10 днів? Відпочити, зібратися з думками чи розпочати якісь юридичні процедури?

— Зібрати якісь документи, довідки. Люди потрапляють до «кризової кімнати» такими, як вибігли з квартири, –  без речей і паспортів. Тому за 10 днів можна зібрати пакет документів і перебратися до притулку. Якщо чесно, першу добу в кризовій кімнаті люди просто сплять. Нічого не хочуть – ні їсти, ні спілкуватися, а тільки відпочити у безпечному місці: настільки морально виснажені. А потім, коли адаптуються, починають спілкуватися з психологами і юристами, приймають якісь рішення. У деяких, насправді, взагалі немає ніякої мотивації: сьогодні втекла, а завтра повертається до кривдника – і все у них добре (таке теж буває).

ЮРИДИЧНА ПІДТРИМКА І ВЕБІНАРИ З МОЛОДДЮ

— Кризові кімнати працюють з 26 травня. Які можна зробити перші висновки? Наскільки ці кімнати затребувані й скільки їх мало б бути у Києві?

— Кімнат, які ми відкрили, для такого міста не досить, їх мало б бути (за євростандартами) мінімум 5. Але розумію, що це кошти міського бюджету і ще треба переконати депутатів, чому на них варто виділити гроші. Як мінімум, у наших планах – відкрити таку кімнату ще на Лівому березі Києва.

Але ті, які вже є – практично не бувають порожніми. Першою прийняли дівчину з дитиною, якій власний батько погрожував ножем – поліцейські побоювалися, що до ранку не доживуть. Розмістили в кімнаті з усіма зручностями, навіть для дитини все є – і ліжечко, й ванночка. Приїжджаєш без нічого і отримуєш повний комфорт. Щоправда, не знаю, чи надовго його вистачить – люди потрапляють різні; як поводяться у житлі – проконтролювати не можемо, а ресурси з часом вичерпуються. Стараємося підтримувати все в належних умовах, після кожного мешканця – прання, прибирання, ретельна дезінфекція. Людей без медичних довідок, за правилами, не приймаємо тільки з ознаками дерматологічних захворювань і в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння.

— А як часто юридичної допомоги просять? Поділ майна, опіка над дітьми, розлучення…

— Ці процеси досить тривалі. Навіть коли потрапляєш до притулку, за 3 місяці проблему спільного з кривдником житла вирішити неможливо. А це зазвичай найболючіше питання. Подати документи до суду ми допоможемо, але ж не більше.

Можливо, якісь людські історії вам запам’яталися особливо?

— Через кризові кімнати вже пройшло 7 осіб і у кожної своя біда. Дечому відверто дивуєшся. Наприклад, дві сестрички викликали поліцію, коли мати поїхала до родичів, а батько почав знущатися з них. З родиною попрацювали психологи і виявили, що сім’я вже 10 років страждала від домашнього насильства з боку чоловіка. Жінка на це відповідала: «Мені його шкода, куди він піде?». А молодша її донечка, за словами фахівців, була вже вкрай виснажена психологічно від образ на матір, котра дозволяла батькові так з ними обходитися…

Як керівник Центру не маю права когось звинувачувати, у кожного свої мотиви і страхи.  Але іноді довго не можу оговтатись від почутого чи побаченого. Кожна історія особлива. Наші принципи роботи – беззаперечна повага до особи, що звернулася, аби вона не відчувала негативу, звинувачень. «Клієнт» завжди має рацію, це його особисте життя, але ми можемо порадити, як його налагодити.

— Знаю, ви запроваджували й освітні проєкти для цього. Який ефект?

— До карантину освітні проєкти працювали, але зараз вирішили відмовитись від цієї діяльності. Усі курси (комп’ютерні, з англійської мови тощо) проходили в денний час, коли люди на роботі. Приходили хіба що пенсіонери, деякі кілька разів на рік записувалися на один і той самий курс. Тобто очікуваного ефекту це навчання не приносило, ще й займало приміщення, де ми хотіли б проводити тренінги. Почали багато працювати зі студентами – це молоді люди, що саме вчаться будувати стосунки, і їм дуже цікаво спілкуватися з психологами. Якби ви бачили, з яким задоволенням молодь відвідує наші вебінари, тренінги! Ми зрозуміли, що тут буде більше позитивних результатів, аніж від того, що хтось прийде просто поклацати по клавіатурі.

— До слова про молодь. Мабуть, є сенс працювати на упередження, а не боротися з наслідками? Запобігати появі стереотипів серед молодих людей, паростків сексизму, толерантності до насильства…

— Ми працюємо також зі школами, хоча всіх, звісно, не здатні охопити. Наші фахівці бувають на шкільних заняттях і навіть отримують фідбек: приходять листи з подяками, проханнями повторити. Просили якось попрацювати з дітьми на тему суїцидів. А зі старшокласниками під час карантину спілкувалися онлайн про домашнє насильство та його види – психологічне, економічне, фізичне. Для багатьох родин, на жаль, сімейні сварки є нормою, а діти малюють собі відповідну модель життя. Часто жінки віком за 50 кажуть: «А що тут такого, всі ж терплять. Моя мама казала – терпи, думаєш, в когось інакше? Усі так живуть». А от у студентів – зовсім інші погляди та розуміння проблеми насилля у сім’ї: б’є – не значить, що любить. Для них ситуації з насиллям не є прийнятними. І це радує! Тому хотілося б працювати з молоддю більше, давати пояснення ганебним явищам, що досі існують у сім’ях. І розповідати, куди звертатися по допомогу, акцентувати на тому, що ця допомога безкоштовна.

Попит на юридичні консультації дуже великий – вони безкоштовні й до карантину до юристів зверталися навіть з вулиці. Та й до психологів приходили з різноманітних питань, просто потеревенити – безкоштовно ж, чому ні. Зрештою, ми зрозуміли, що не можна так витрачати час і внутрішній ресурс психологів, на всіх їх не вистачить, і вирішили обмежити відвідувачів із нецільової аудиторії. Люди думають, що ми – пігулка для щасливого життя. Це не так, без мотивації та бажання змінити власне життя справа не піде. Успіх залежить від бажань і намірів людини, ми лише допоможемо. Хочете поплакатися – будь ласка, приходьте. Але лише поговорити і нічого потім не зробити для  змін у своєму житті – це просто витратити час психолога. Так не годиться!

Тетяна Негода

Фото Юлії Овсяннікової



Джерело: ukrinform.ua

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments