Протягом п’яти років в Україні планують запровадити електронні трудові книжки. Відповідний законопроєкт підготував Кабмін. На початку вересня Верховна Рада ухвалила його в першому читанні.
Чиновники пояснюють, що запровадження електронних трудових зменшить витрати роботодавців на ведення паперового документообігу, спростить доступ до інформації про стаж для працівників. Також це дозволить автоматично призначати пенсії за віком. Використовуватимуть інформацію про стаж і сплачені внески до Пенсійного фонду, яка є в реєстрі застрахованих осіб. Якщо людина не згодна з нарахуваннями, зможе додатково надати документи, яких немає в реєстрі.
Повністю відмовлятися від паперових книжок не планують. Роботодавців зобов’яжуть надати відскановані чи оцифровані копії до Пенсійного фонду, після того як закон набуде чинності. Паперові трудові книжки віддаватимуть працівникам на зберігання, як офіційний документ. Або далі робитимуть там записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, якщо людина попросить про це роботодавця.
— У нас є два основні терміни — трудовий і страховий стаж. Останній нараховують із початку нульових років. Є електронні бази відрахувань до Пенсійного фонду. Тому електронні трудові будуть актуальні тільки для людей, які почали працювати з 2000 року, — каже фінансовий експерт Олексій Кущ, 43 роки. — Трудовий стаж нараховували за радянських часів і до початку нульових. Паперова трудова книжка — єдиний документ, який підтверджує його. В Україні без паперового дублікату людина стає беззахисною. Наприклад, щось станеться з електронними базами. Якщо в людини немає паперової книжки, вона не зможе довести стаж. Перехід на електронні книжки можливий лише після системної зміни ринку праці. Має запрацювати накопичувальна пенсійна система, єдина електронна база податкових платежів. Тоді питання електронних трудових буде актуальне.
— У електронної трудової книжки чимало переваг. Такий документ не можна загубити, бо всі дані зберігаються на серверах, — говорить експерт ринку праці Сергій Марченко, 44 роки.
— Можливо в перші місяці виникатиме плутанина. Хтось із роботодавців або чиновників не до кінця розбереться. З часом все прийде в норму. Юридичних ризиків не бачу. Ймовірність фальсифікацій паперових документів вища. Коли вносиш неправдиву інформацію в паперовій трудовій, це побачить обмежена кількість людей. А коли фальсифікуєш дані в державних реєстрах, їх можуть перевірити контролюючі органи в будь-який момент.
×
Джерело: gazeta.ua